BUMI onderzoekt alternatieve afzetkanalen
Door de aanhoudende coronacrisis lopen veel bedrijven een deel van hun omzet mis door het wegvallen van horecaorders. De situatie vraagt om doorzettingsvermogen, creativiteit en vertrouwen in een goede afloop. Dat zegt Florian Rath, medeoprichter van het nieuwe plantaardige voedingsmerk BUMI tegenover Vegan Business. “We zijn alternatieve afzetkanalen aan het onderzoeken.”
“De omzet die nu wegvalt, kunnen wij in deze fase van het bedrijf eigenlijk niet missen”, vertelt Rath. “We vinden het super hoeveel mooie (lokale) initiatieven er ontstaan, waar wij ons bij kunnen aansluiten. Gelukkig lopen de leveringen aan de retail door, waardoor we alles voorlopig draaiende kunnen houden. Wat dat betreft mogen wij van geluk spreken ten opzichte van veel van onze horecaklanten. We hopen ten zeerste dat voor hen de situatie snel verbetert.”
Webshop
Op dit moment doet BUMI mee met verschillende (lokale) initiatieven van bevriende ondernemers. “Onze producten zijn onderdeel van de vegetarische box van Sauercrowd. In Amsterdam kunnen consumenten ons ook bestellen via de horeca groothandel Chef Centraal. Landelijk zijn onze producten te bestellen via www.etenover.nl en https://www.vegadiscounter.com/nl/. Verder zijn www.wgreen.org en https://livingthegreenlife.com/ initiatieven aan het opzetten waar wij aan mee zullen doen. Daarnaast zijn we aan het onderzoeken of we onze website kunnen uitbreiden met een webshop.”
‘We vinden het geweldig om te zien dat de interesse in en vraag naar plantaardige producten steeds breder wordt gedragen’
“Er vindt ontzettend veel ontwikkeling plaats op het gebied van plantaardige producten. Met name de vlees-en zuivelimitaties schieten als paddenstoelen uit de grond en krijgen veel (media)aandacht. Mede omdat er steeds meer investeerders heil zien in deze producten en verwachten dat de markt nog veel zal groeien en daarom graag investeren. We vinden het geweldig om te zien dat de interesse in en vraag naar plantaardige producten steeds breder wordt gedragen. Vlees- en zuivelimitaties zijn laagdrempelig en een uitkomst voor veel flexitariërs die nog wel graag een vlees/zuivelbeleving willen behouden. Als BUMI bewandelen wij echter een ander pad.”
Lupine in plaats van soja
BUMI onderscheidt zich van de concurrentie door te werken met traditionele producten, zoals tempeh, tofu en seitan. “Deze eeuwenoude bereidingswijzen laten zien dat je op een tamelijk eenvoudige manier ontzettend voedzame en smaakvolle producten kunt maken. Een groot voordeel van deze producten is dat ze ontzettend puur zijn. Voor het basisproduct worden weinig ingrediënten gebruikt en er komt geen hoogtechnologisch proces aan te pas. Zo wordt tempeh gemaakt van een boonsoort. Normaliter is dit soja, maar wij werken met lupine. Deze boon wordt geweekt en gekookt in water, gedroogd en gefermenteerd door een natuurlijke schimmelcultuur. That’s it! Deze pure, eenvoudige producten vinden wij een goede en belangrijke aanvulling op de doorgaans hoogbewerkte vleesimitaties. Zo is er voor ieder wat wils.”
‘Het is BUMI’s missie om deze traditionele vegetarische producten op een eigentijdse manier te herintroduceren’
“Doorgaans is de opvatting dat de traditionele producten moeilijk op smaak te brengen zijn en veel bereidingstijd kosten. Ook worden de producten vaak op een vrij ouderwetse, niet zo smaakvolle manier gepresenteerd in het supermarktschap. Dit kan heel anders vinden wij! Daarom is het BUMI’s missie om deze traditionele vegetarische producten op een eigentijdse manier te herintroduceren. Dit doen we door bijvoorbeeld ready-to-eat varianten aan te bieden, zodat het al op smaak is en iedereen er in een handomdraai een lekkere maaltijd mee kan koken. Ook kiezen wij voor alternatieve ingrediënten, zoals een tempeh op basis van Franse lupine bonen. Een duurzame peulvrucht die dichtbij huis groeit en daarmee een mooi alternatief vormt voor peulvruchten uit verre windstreken.”
De producten van BUMI zijn verkrijgbaar bij Ekoplaza, Marqt en een honderdtal zelfstandige biowinkels.
Comments