Eind 2020 moet 25% van IKEA Food plantaardig zijn
IKEA Nederland wil dat eind 2020 25% van het volledige aanbod van IKEA Food plantaardig is. Dit sluit aan bij de ambitie van het Zweedse woonwarenhuis om in 2030 klimaatpositief te zijn. Na een vegan variant van de hotdog en het softijs start IKEA binnenkort met de verkoop van een plantaardige versie van de bekende Zweedse IKEA-gehaktballetjes.
“In Nederland zijn de balletje vanaf 1 augustus verkrijgbaar”, zegt Sabine Kaars Sijpesteijn, Public Relations leader bij IKEA Nederland tegenover Vegan Business. “In verband met de maatregelen rondom corona zijn alleen het restaurant in Zwolle en Groningen vooralsnog geopend in Nederland, maar vanaf 1 augustus is het in de Swedish Food Market wel al beschikbaar in alle winkels.” Met de introductie van het nieuwe balletje richt IKEA zich zowel op klanten die geen vlees eten als klanten die wel vlees eten. Het nieuwe balletje ziet eruit en smaakt als het gehaktballetje, maar is gemaakt van erwteneiwit, haver, aardappel, ui en appel. Een opvallend verschil is dat de ecologische voetafdruk van de plantaardige variant slechts 4% is van die van het gehaktballetje. Het Zweedse woonwarenhuis wil vleeseters met dit balletje op een laagdrempelige manier kennis laten maken met de lekkere smaak en duurzame aspecten van plantaardige voeding. IKEA verkoopt wereldwijd meer dan een miljard gehaktballetjes per jaar. De toevoeging van het plantaardige balletje aan het assortiment kan daardoor een enorme impact hebben.
Comments