HEMA voor het eerst partner Week Zonder Vlees
HEMA sluit zich dit jaar voor het eerst aan bij de Nationale Week Zonder Vlees. De campagne wordt gesteund door in totaal 61 bedrijven in de voedingsindustrie, waaronder acht grote supermarkten en vier producenten van plantaardige alternatieven voor boter, melk en kaas: Violife, Willicroft, Flora Plant en Rude Health. De vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees vindt plaats van 8 t/m 14 maart.
Naast HEMA doen dit jaar ook Holland & Barrett, De Vegetarische Slager, The Blue Butcher, Future Farm, Stegeman, LikeMeat, SMAECK, ME-AT, Meatless Farm, BOON, Moving Mountains en PLNT voor de allereerste keer mee. “De meeste partners van voorgaande jaren zijn ook deze editie weer van de partij", vertelt Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne. "Dat is heel fijn om te zien, zeker nu: de campagne is nog steeds van groot belang. Samen met deze partners zorgen we ervoor dat zo veel mogelijk mensen in aanraking komen met de Week Zonder Vlees. Met informatie, tips, recepten en vooral ook de producten van onze partners, wordt het steeds makkelijker om vegetarisch te eten!” Net als voorgaande jaren zijn veel partners producenten uit de voedselindustrie. Zo doen de producenten van vegetarische alternatieven Vivera, SoFine, Quorn, Kips, Unox, GoodBite, Beyond Meat®, Iglo Green Cuisine, BUMI, Gold&Green® en Garden Gourmet opnieuw mee. Groente- en peulvruchtenmerken Bonduelle, HAK, Vezet en Nature’s Pride doen ook mee dit jaar, net als maaltijd- en kruidenmerken Fairtrade Original, Heinz, Hellmann’s, Honig, Santa Maria, Verstegen, Aviko, Knorr en Lazy Vegan. Ook producenten van verse maaltijden en maaltijdboxen HelloFresh, Rebl Chef en Vegan Masters steunen de Nationale Week Zonder Vlees, tegelijkertijd met foodservice en cateringbedrijven Sodexo, deli by Shell en Le Duc Veggie Food.
Supermarkten Een aantal partners helpt consumenten op een andere manier om vaker vlees te laten staan. Partner Tefal maakt een gemakkelijke bereiding van groente mogelijk met zijn keukenapparatuur en DierenwelzijnsCheck helpt horeca en consumenten in het maken van klimaat- en diervriendelijkere keuzes. Provincie Flevoland voorziet haar inwoners van een box vol lokale en vegetarische producten. Provincie Gelderland gelooft dat een flexitarisch eetpatroon al een groot verschil maakt voor het klimaat en ondersteunt de campagne daarom vanuit die overtuiging. Dit jaar zijn maar liefst acht grote supermarkten partner. Albert Heijn, Jumbo, PLUS, Lidl, ALDI, DEEN, Coop en Ekoplaza maken met diverse acties de Nationale Week Zonder Vlees zichtbaar en toegankelijk voor heel Nederland.
Boerdam: “Dit jaar mogen we voor het eerst ook Stichting Goeie Grutten en Stichting DOEN verwelkomen als partners. Zij geloven sterk in het belang van de campagne en bieden de Week Zonder Vlees dankzij hun bijdrage een springplank om een nog groter publiek te bereiken.”
Comentários