Mr. & Mrs. Watson wil dit jaar 2,5 miljoen euro seed funding ophalen
Mr. & Mrs. Watson beoogt dit jaar 2,5 miljoen euro op te halen tijdens een tweede seed funding ronde. "Een deel daarvan zal uit crowdfunding komen", zegt Nick Piña, mede-oprichter van Mr. & Mrs. Watson. Tijdens de eerste ronde in 2021 haalde het Amsterdamse vegan foodtech-bedrijf 700.000 euro op. Beide seed funding rondes worden begeleid door Funding Masters.
Met het opgehaalde geld wil Mr. & Mrs. Watson eind dit jaar plantaardige snijkaas in speciaalzaken en supermarkten lanceren. Hiermee claimt Mr. & Mrs. Watson een wereldwijde primeur, namelijk het eerste Hollandse kaaswiel van eiwitrijke plantaardige melk. "Wij opereren in de mass market, waarin ook partijen als Violife en Wilmersburger zich bevinden. Die producten bestaan vaak uit kokosvet en zetmeel, terwijl wij nu met veldbonen werken. Hoe fantastisch zou het zijn als we uiteindelijk met diverse bronnen van eiwitten kunnen werken? Dat zou betekenen dat de producten straks een rol kunnen gaan spelen in een divers dieet. We maken met onze tweede generatie productlijn een enorme stap voorwaarts in het kaassegment. Tegelijk staan we nog maar aan het begin van een waanzinnig avontuur vol innovatie in deze sector." We willen de eiwittransitie leiden op gebied van zuivelalternatieven. Wij willen mensen inspireren om dierlijke kaas los te laten en willen met een product komen dat ook echt voedingsstoffen bevat.
Kaaswiel
Het plantaardige alternatief van Mr. & Mrs. Watson is net als dierlijke Goudse kaas een ambachtelijk product. "Kaas maken is een eeuwenoude Nederlandse ambacht. Een ambacht die wij omarmen en meenemen naar de toekomst. We maken eerst plantaardige melk van lokaal verbouwde veldbonen. Deze melk wordt vervolgens op traditionele wijze gefermenteerd. Daarna gieten we de kazen in traditionele kaasmallen.
Het resultaat is het bekende Hollandse kaaswiel waar je in de winkel plakjes vanaf kunt snijden. Een beleving die we nog niet kennen in het plantaardige kaassegment.” Mr. & Mrs. Watson begon in 2017 als plantaardig restaurant, gespecialiseerd in huisgemaakte kaasalternatieven. Het aanbod werd bekroond met een PETA Award voor ‘beste veganistische kaas’. Door de populariteit van de producten opende Mr. & Mrs. Watson begin 2019 een nieuwe productiefaciliteit en food lab. De ondernemers achter het merk grepen de corona-lockdown aan om de producten op de zakelijke markt te brengen en een webshop te openen. Inmiddels is Mr. & Mrs. Watson een vegan food merk met de focus op de innovatie van vegan kaasalternatieven.
Comments