Nieuw kaasmerk WildWestLand vanaf juni in de supermarkt
Zojuist is het plantaardige merk WildWestLand gelanceerd. De eerste producten liggen deze zomer in de schappen. De joint venture is een samenwerking tussen kaasproducent Westland Kaas, bekend van Maaslander en Old Amsterdam, en het plantaardige zuivellab Those Vegan Cowboys van Vegetarische Slager-oprichters Jaap Korteweg en Niko Koffeman. Alle opbrengsten worden volledig in de verdere ontwikkeling van vegan lekkernijen gestopt.
Westland Kaas is de eerste grote traditionele Nederlande kaasmaker die in het plantaardige segment stapt. De twee bedrijven vonden elkaar in de ambitie om de duurzaamste en tegelijkertijd de lekkerste kaas te willen maken. Voor pioniers Those Vegan Cowboys is dat een vegan, microbiële variant uit gras die identiek is aan het origineel, maar dan zonder koe – een ontwikkeling die nog een paar jaar nodig heeft. Westland CEO Henny Westland sprak eerder de ambitie uit om in 2036, enkel nog klimaatneutrale kaas te produceren. De mascotte van WildWestLand is een modern kaasmeisje dat de trots van de familie toekomstbestendig wil maken. Ze ontmoet een cowboy met wilde ideeën over een stalen koe. Het kaasmeisje van nu noemt haar lekkernijen ‘Fromance’ om de gezamenlijke plantaardige ambities te vieren. Met Henny Westland en Jaap Korteweg in het achterhoofd een merkverhaal waar geen woord van verzonnen is. Op social media is het ambitieuze kaasmeisje al actief als @wildwestland_annie.
'Ik hoop dat onze samenwerking met Westland Kaas ertoe leidt dat hun doelstelling om in 2036 klimaatneutraal te zijn gepaard gaat met 100% plantaardig en 1000% groei in omzet'
“Het is onze droom om de allerlekkerste plantaardige Fromance te maken", vertelt Westland. "De liefde voor kaas en kaasbereiding heeft ons samengebracht in deze bijzondere samenwerking waarin we de 85 jaar ervaring van ons familiebedrijf kunnen inzetten voor deze dier- en milieuvriendelijke ontwikkeling, die elke kaasliefhebber aangenaam kan verrassen.” Korteweg vult aan: “Ik hoop dat onze samenwerking met Westland Kaas ertoe leidt dat hun doelstelling om in 2036 klimaatneutraal te zijn gepaard gaat met 100% plantaardig en 1000% groei in omzet. Dat zou heel fijn zijn voor de koeien, hun kalveren, de mensen en de planeet.” Vanaf maandag 14 juni zijn de eerste drie Fromances te vinden in de schappen bij Albert Heijn. WildWestLand is in gesprek met meerdere verkoopkanalen. De eerste drie producten zijn een traditionele neutrale variant genaamd Cream Passionel, het kruidenjuweeltje Garlic & Herb Affair en de milde smeerbare Unguilty Pleasure Dip. Meer Fromances zijn in ontwikkeling en worden mogelijk later dit jaar gelanceerd.
Foto's: WildWestLand.
Comments