'We willen écht verschil maken in de fashion industrie'
Vegan Business sprak met Arno Weel, die in oktober 2021 samen met Jasper van den Dungen common|era BV heeft opgericht. De focus van het nieuwe kledingmerk ligt op duurzame en sociaal geproduceerde kleding. "We willen écht verschil maken in de fashion industrie", vertel Weel.
"Ik zit zelf al 20 jaar in deze industrie en Jasper heeft met zijn werk op het gebied van sustainability en social compliance diepgaand kennis gemaakt hiermee. Wij leggen de focus op volledige transparantie, sociaal en lokale producties en het gebruik van gerecyclede materialen als grondstof voor de gehele kleding." Volgens Weel onderscheidt de modestart-up zich vooral door het gebruik van gerecyclede materialen van de concurrentie. "Ook omdat we de afgedragen kleding innemen om terug te kunnen brengen in onze keten. Deze wetgeving komt eraan en wij lopen hiermee als een van de eersten voorop in de transitie naar een circulaire economie." common|era is ontstaan vanuit de droom om de mode-industrie te verduurzamen, de snelle mode tegen te gaan én om gave kleding te maken. “Voor het behoud van onze kostbare planeet is radicale gedragsverandering nodig van zowel bedrijven als consumenten. De enorme vervuiling en slechte arbeidsomstandigheden die snelle, goedkope mode met zich meebrengt, is niet langer acceptabel. Hier willen wij verandering in brengen!” Het merk af van seizoenskleding en produceert kleding waarmee de drager langer vooruit kan. De grondstoffen bestaan uit zoveel mogelijk gerecyclede materialen, van de garens tot de knopen. Ook eco-vriendelijke materialen maken deel uit van de basisingrediënten.
'Het gaat echter om veel meer dan financiën alleen'
Weel en Van den Dungen willen anderen stimuleren om op deze manier naar de mode-industrie te kijken. De collectie is mede ontworpen door studenten van Summa Collega in Eindhoven welke een opleiding Fashion Design volgen. Zij hebben bijgedragen aan dit merk en krijgen een podium op de website om hen te helpen met een vliegende start in hun carrière. Ook de klanten hebben een essentiële rol op de website. Van den Dungen zegt hierover: “We maken direct inzichtelijk hoeveel onze klanten besparen op het gebied van CO2, water- en energieverbruik. Heb jij een gave foto in onze kleding? Tof! Dan zie je jezelf ook verschijnen op onze website!”
Crowdfunding
Om een goede start te maken is er gekozen om de financiering van minimaal €70.000 op te halen via het crowdfund platform CrowdAboutNow. “Het gaat echter om veel meer dan financiën alleen. De hele gedachte, het concept en de ambitie krijgen een breder fundament doordat investeerders geloven in die ambitie en positief willen bijdragen aan een sociale, schonere wereld", licht Weel toe. Met succes, de campagne heeft met 62 betrokken investeerders al bijna €82.000 opgehaald. De ondernemers voeren nog steeds campagne om het maximale doel van €100.000 op te halen. Geïnteresseerden kunnen investeren t/m 31 maart 2022.
Comments